Re: [DFRI-listan] Stöduttalande till facklig aktion mot övervakning

Jag håller med. Man hade behövt köra appen på ett säkrare operativsystem än Android. Fast det är ju möjligt att de kör en "härdad" version av Android, men i så fall borde det ha framgått i marknadsföringen tycker jag. I praktiken så innebär standard-Android att Google och FRA/NSA kan få tillgång till känslig info om de vill.

Nu behöver man ju kolla upp detta nogrannare innan vi kritiserar, men om någon känner någon som jobbar inom hemtjänsten eller IT i Stockholms kommun så borde man kunna ta en liten koll på en platta/mobil och se hur den är konfigurerad.

Sen så behöver hårdvaran och dess "drivrutiner" egentligen också säkerhetsgranskas. Min förra mobil, Samsung S3 hade en sårbarhet i en "drivrutin" där man kunde läsa allt innehåll på minnena. Det är inte bara Android och appen som behöver vara säkert, utan allt.

/David