Re: [DFRI-listan] Stöduttalande till facklig aktion mot övervakning

Som ett annat exempel: Det finns något som kallas "FörskoleAppen" som
samlar in data om våra minsta medborgare som är tänkt att personalen
ska använda för att följa sjuknärvaro, utbildningsframsteg, trycka ut
bilder och text till föräldrarnas telefoner. iOS, Android.

Informationen ska enligt avtal sparas i ett år innan det "förstörs".
Företaget som tillverkar appen heter Caperio och bilder, data spars i
deras moln. Det är oklart vilken access tekniker och annan personal
som har tillgång till den här informationen. Appen ska göras eller
kommer bli obligatorisk så vitt jag vet i Strängnäs kommun.

Det är en generell trend tycker jag att integritets- och
övervakningsfrågor hamnat helt utanför den politiska diskussionen.
Någon kommer betala priset för detta.

/Erik