Re: [DFRI-listan] Nästa vecka monteras besöksräknarsystemet - Borås Tidning

Tydligen ska Apple i iOS8 ha börjat använda slumpgenererade MAC-adresser:
Utmärkt!

Det sätter väl systemet ur spel, så länge man bara går på MAC? Och vad
ska de politiker som investerar kommunens pengar i detta säga när de får
höra systemet inte fungerar med en av de allra populäraste
mobiltelefonmodellerna?
Det beror nog på om man faktiskt använder stadens fria wifi - men då får man räkna med att vara spårad, eftersom man gjort ett aktivt val.

Själv använder jag Tasker
(https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&hl=sv)
för att slå på och av wifi på min androidtelefon baserat på var jag
befinner mig. Någon mer tekniskt kunnig än jag borde ju kunna förpacka
den funktionaliteten till en app. Man skulle ju kunna få en del
uppmärksamhet genom att tex lansera en sådan i samband med att systemet
tas i bruk någonstans, tex i Borås. Antar att det tar ett tag från att
de börjar montera till att det är i bruk fullt ut.
Bra idé! DFRI:s anti-tracking för Västerås, Borås, världen! =)

Vid en snabb sökning hittade jag flera alternativ som stänger av wifi baserat på var man befinner sig. Känner någon till en variant som är open source, som DFRI kan förpacka?

Just i Borås tror jag dock att man lockar med gratis wifi för att få
folk att ha wifi påslaget.
Men då blir det, som sagt, ett aktivt val av användaren att bli spårad i utbyte mot gratistjänsten wifi-internet. (För det känner man väl till?)