[DFRI-listan] Re: [DFRI-listan] Dataintrång: Umeå kommun vs 17-åring

Tänkte precis posta den länken Anders har delat. Vad är det som ska bli sagt?

1) Intrånget. Att gå in på själva intrånget tror jag är en
återvändsgränd, ett intrång är ett intrång och han har erkänt samt
blivit dömd för det redan.

2) Summan. Här har jag ingen kunskap om vad som är rimligt att begära
men som medborgare tycker jag att det är konstigt att en smygfilmning
av sex och publicera på internet ger 74000kr i skadestånd och så fort
det handlar om rent tekniska problem så sticker beloppen iväg i flera
hundratusen eller till och med miljoner. Det är ju skillnad på
skadestånd i brottsmål och civila rättsfall men varför inte begära
skadestånd i första brottsmålet?

3) Incidenthantering. Google har som policy att släppa all information
90 dagar efter man hittar en brist i något system. Detta ger andra
aktörer chans att fixa till sina fel och ge organisationer/individer
tid att patcha. I januari/februari satte Google hårt mot hårt mot
Microsoft i något ärende som slutade i att de släppte lite på tyglarna
och ger dispens med ytterligare 14 dagar ifall ett företag ber snällt
och har en patch under utveckling så totalt 104 dagar. Är det något
sådant som behöver bli allmänt accepterat? Vem som helst skickar
buggrapport till kommun/företag/annan utvecklare (genom officiella
kanaler) och efter 90 dagar får man släppa all information fri om man
vill?

Det var några tankar jag hade.
--
Christoffer Holmstedt