Re: [DFRI-listan] Blockera fjärrstyrning av elevdator i hemmanätet

Leta efter en inställning som heter "IP isolated" "block taffic between devices" "device isolation" eller liknande. Det är ett bra första steg. Då tror varje pryl att den är ensam på nätverket och kan inte kommunicera med de andra via routern/APn.

Det andra jag föreslog med att logga saker fungerar även med en kort logg. Förutsatt att man bara har en enda maskin ansluten till APn (plus en ickepratig dator som varit påslagen en stund för att kolla loggen) och så kollar man loggen samtidigt som man startar upp och stänger ner de eventuella fjärranslutnings-/spionageprogrammen/-apparna. Det borde gott och väl räcka med det utrymme du har. Om man inte kan starta om fjärrprogrammen så får man starta upp och stänga ner plattan/datorn/mobilen och filtrera igenom mängder med loggrader efter att man sparat ner loggen på sin dator. Man får helt enkelt hålla på tills man ser trafik som kan vara från/till fjärrstyrningen.

I en iPad (från kommunen) som vi hade tidigare kunde man själv via kommunens hemsida få kontakt och göra administrativa saker på sin platta, men det är inte säkert att det finns samma inloggning i ert fall. Men om det finns blir det väldigt enkelt att kolla loggen och se vilka IP-addresser plattan kommunicerar med just då.

Lycka till!