[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

[DFRI-listan] Create a single unified customer profile (was: Re: Med anledning av returresan från CCC)



-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA256

Jo, det var ju just det där om det går att göra en liten praktisk
folkhemsk digital signatur:

"With airlines now able to gather and analyze more traveler data than
ever before - including mobile app and social media behavior, session
history from in-flight connections, travel history and previous
purchases – the report argues that this information must be used to
create a single unified customer profile, which in turn would allow
airlines to adjust their merchandising techniques according to the type
and timing of individual traveler journeys. This combination of better
data management and far greater traveler insight will result in
increased relevance, conversion and ultimately revenue."

http://www.amadeus.com/web/amadeus/en_US-US/Amadeus-Home/News-and-events
/News/06414_New-airline-merchandising-study-suggests-personalized/125907
1352352-Page-AMAD_DetailPpal?assetid=1319596413008&assettype=PressReleas
e_C

(korturl för dom som inte får länken ovan obruten:
http://tinyurl.com/qhk6uzg )

Om nu flygbolagen kunde tvingas börja sälja flyktingbiljetter (antar att
det blir fråga om t/r inom 30 dagar utan mellanlandningar) så är vi väl
hemma igen?

En flyktingbiljett torde vara en biljett som säljs till en person som
inte har en "single unified customer profile".

mvh

//Erik


On 31/12/15 15:10, Erik Josefsson wrote:
> Temat på CCC i år var, typ, att det gäller att ha roligt medan det går
> åt skogen.
> 
> Med anledning av returresan och passkontrollen på tåget mellan
> Köpenhamn och Malmö skrev jag ihop en liten text.
> 
> Gott Nytt År!
> 
> //Erik
> 
> 
> Små Svenska Pass AB
> 
> Mitt i julintegrationen dimper passkontrollen ner på Öresundsbron som
> en ohanterligt stor oekologisk julskinka mitt på det sveganska
> julbordet. Nordiska passunionen är visserligen en nykomling jämfört
> med tomten, men likväl en viktig komponent i vårt identitetsbygge. Ja,
> känns den ändå inte lite mer äkta vara än den europeiska unionen? Tänk
> att behöva visa pass mellan Köpenhamn och Malmö! Det skaver obehagligt
> mot nåt ömtåligt svenskt inombords.
> 
> Men svenskt är också modet att använda ny teknik. I en liten modern
> demokrati måste offentlig myndighetsutövning vara lite snabbare och
> lite smartare än annorstädes för att locka dom snabba och smarta att
> komma hit och få dom som finns här att stanna kvar. Det är den lilla
> moderna demokratins myndighetsutövningscredo!
> 
> I början på seklet, ungefär då Öresundsbron stod klar, protesterade
> den då välkände transportören SAS på att transportörens kontroll av
> sina passagerare var att likställa med myndighetsutövning och därmed i
> strid med regeringsformen. Sedan dess har mycket vatten runnit under
> bron och trots protesterna har flödet av flygpassagerare ökat. Så hur
> löste SAS problemet med myndighetsutövningen? Med ny teknik såklart!
> 
> Vän av ordning och reda, och ny teknik, ställer sig därför frågan vad
> i fridens namn det är som hindrar små snabba svenska företag att
> leverera ny smart administrativ databehandling till de aktörer som
> idag klagar i högan sky på ökade kostnader för ålagd myndighetsutövnin
g?
> 
> Om vi på 10 år lagt mer än 10 miljarder på att korta restiden mellan
> Göteborg och Malmö med 10 minuter borde vi rimligtvis på 10 veckor
> kunna lägga 100 miljoner på att inte förlänga restiden mellan
> Köpenhamn och Malmö med 10 minuter?
> 
> Och äntligen skulle kanske det folk pysslar med på sociala medier
> kunna komma till användning? Kilobajtvis av tillsynes värdelöst
> digitalt mjäll skulle lätt kunna tråcklas ihop till en liten folkhemsk
> digital signatur att smidigt konsulteras elektroniskt vid biljettinköp
et
> .
> 
> Idén är alltså att lägga 100 miljoner på att uppfinna olika
> administrativa system som sömlöst utför transportörernas kontroll av
> sina passagerare och på så sätt utför den ålagda myndighetsutövningen
> så att man slipper trycka nya tidtabeller för hela Öresundsregionen.
> Biljett har man ju alltid måstat haft på både tåg och båt i den
> nordiska passunionen så ordningen skulle därmed kunna återställas för
> en relativt billig penning.
> 
> Varför manuella passkontroller när det finns ny teknik och
> investeringsvilja? Och visst är det lättare att njuta av den svenska
> friheten när man känner sig trygg!
> 
> //Erik
> 

-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v2

iQEcBAEBCAAGBQJWhmRfAAoJEEQJK+0DIPSkFKcIALyKiDVc269vG+nLQSnrc9Wc
NYvoTgrdsyhDN44hv+ePEK/B+V3fxhAZNyldDtD95UIP9L1qe4rD6VXXmFnvpQJ+
4wxHLnueqyUEibg0NAYd6fUa4j0bBvO45+hQ+9HQr5jHEBj61vxdoS4QL00ECV/o
8v/0uRs0153nxbkDmYNTe6IyEHAfisShGmjciKIpOExIUWWgm1YoGlZn03phuDa4
uFncLrGsU/gbzSvNp4bUPhE+WktU0P9IsKHoZeG54XEqTQski5m2tQijOnKazCl7
0XY69DRBNnn8FtrFgvIq0J2PDlQjVmwoj4kxlL02gQVaXm983W+SzJ7DZ7RK22o=
=N4L8
-----END PGP SIGNATURE-----

-- 
DFRI-listan är öppen för alla.
Listan arkiveras och publiceras öppet på internet.
Arkiv: http://dir.gmane.org/gmane.org.user-groups.dfri
Listpolicy: https://www.dfri.se/regler-for-listan