[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: [DFRI-listan] Näthatsutredningen
- To: Linus Nordberg <linus@xxxxxxxxxxx>
- Subject: Re: [DFRI-listan] Näthatsutredningen
- From: <amoros@xxxxxxx>
- Date: Wed, 4 May 2016 14:31:58 +0100 (BST)
- Cc: <listan@xxxxxxxxxxxxx>
- In-reply-to: <87vb2ukfwx.fsf@localhost>
- References: <87vb2ukfwx.fsf@localhost>
Hej,
Jag gjorde en liten sammanställning för min egen skull.
Kanske är någon intresserad av att läsa den här också. Min uppfattning
är att kaptiel 16 är det som är mest relevant för DFRI att titta närmare
på, men det är knepigt att ta ställning till sådant här material själv, när man inte är juridiskt kompetent.
Ansvarsfriskrivning
Jag är inte juridisk kompetent på
något sätt. Jag försöker bara hjälpa till med någon slags
sammanställning av detta dokument för DFRI.
Sammanfattning av SOU 2016:7
Utredningen
föreslår en ny straffbestämmelse: "Olaga integritetsintrång". Detta
förslag kräver att ändringar görs i (1) tryckfrihetsfördningen, (2)
brottbalken, (3) lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, (4)
offentlighets- och sekretesslagen samt i (5) brottsskadelagen. Kort sagt
så föreslås att definitionerna av "förtal" och "förolämpning" i
lagtexten ändras till att inkludera nedsättande uppgifter och uppgift
som kan skada någons anseende, respektive nedsättade uttalande eller
förödmjukande beteende för att kränka någons självkänsla eller
värdighet. Det föreslagna brottet "olaga integritetsintrång" föreslås
även inkluderas i brottbalken och lagen om ansvar för elektroniska
anslagstavlor (eng. "Bullitin Board Systems"), så att tillhandahållare
av tjänster kan tvingas ta bort (eller hindra spridning) av meddelanden
som bryter mot denna föreslagna lag. Olaga integritetsintrång ska enligt
förslaget definieras som den handling där någon "gör intrång i någon
annans privatliv" genom att sprida känslig information om den personen.
Till exempel nakenbilder, hälsotillstånd eller sexualliv. Straffskalan
för brottet är böter - fängelse (högst två år).
Utläggning
De ovan nämnda förslagen på lagändringar innebär:
1.
"Ändring i tryckfrihetsfördningen" (s. 49-50) - innebär att förtal
omdefinineras så att förtal inkluderar "nedsättande uppgift om någon
som är ägnad att skada anseendet hos den person som uppgiften avser",
och att förolämpning omdefinieras att inkludera "nedsättande uttalande
eller förödmjukande beteende" mot någon annan "på ett sätt som är
ägnat att kränka den andres självkänsla eller värdighet". Definitionen
av olaga hot föreslås också ändras till att "den som hotar någon annan
med brottslig gärning... hos den hotade framkalla oro för sin egen eller
annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid" - där orden
"oro", "frihet" och "frid" är förslagets tillägg.
2. "Ändring i
brottsbalken" (s. 51-55) - innebär att två nya paragrafer (6b§ och 6c§)
läggs till i kaptiel 4, samt att ändringar görs i vissa paragrafer -
exempelvis 5§ (se sid. 51-55 för exakta definitioner). Det är i 6b§ och
6c§ som den nya straffbestämmelsen "olaga integritetsintrång"
definieras.
6b§ lyder:
"Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida
1. bild eller annan uppgift om någons sexualliv,
2. bild eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
3. bild eller annan uppgift om att någon utsatts för ett allvarligt brott,
4. bild på någon som befinner sig in en mycket utsatt situation,
5. bild på någons nakna kropp, eller
6. annan liknande bild eller uppgift om någons privatliv döms, om
spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den som bilden eller
uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i
högst två år. Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn
till syftet och övriga omständigheter var försvarlig."
6c§ lyder:
"Är
brott som avses i 6 b § grovt, döms för grovt olaga integritetsintrång
till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av
om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till
bildens eller uppgiftens innehåll eller sättet för och omfattningen av
spridningen var ägnad att medföra mycket kännbar skada för den som
bilden eller uppgiften rör."
3. "Ändring i lagen (1998:112) om
ansvar för elektroniska anslagstavlor" (s. 56-58) - innebär att lagen även ska
inkludera olaga integritetsintrång (samt övriga ändringar i brottsbalken
som nämnt ovan). Det innebär att om "en användare sänder in ett
meddelande till en elektronisk anslagstavla, ska den som tillhandahåller
tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt
förhindra vidare spridning av meddelandet om meddelandets innehåll
uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna i 4 kap. 5§..., 4 kap.
6b§". Ett vidare tillägg i denna lag är att det nyss nämnda brottet får
"åtalas av åklagare endast om målsäganden anger brottet tll åtal eller
om åtal är påkallat från allmän synpunkt". På sidan 515 föreslås att
förtal, förolämpning och ofredande inte bör inkluderas i denna ändring
av lagen: "Utvidgningen av straffansvaret enligt lagen (1998:112) om
elektroniska anslagstavlor bör inte gälla ofredande, förtal eller
förolämpning."
4. "Ändring i offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400)" (s. 58-59) - innebär att "olaga integritetsintrång" ska
förläggas med sekretess hos domstol, som gäller för människorov eller
sexualbrott (om jag tolkat lagen rätt).
5. "Ändring i
brottsskadelagen (2014:322) (s. 60-61) - innebär att lagen ska inkludera
följande stycke: "Brottskadeersättning betalas också för den skada det
innebär att någon allvarligt kränker någon annan genom grovt förtal."
Lästips
En
god idé kan vara att fokusera på följande kaptiel för att kontrollera
fakta och påståenden, samt formulera en åsikt. Det är bara ett tips;
givetvis måste hela dokumentet läsas igenom för att få en komplett bild,
men det kan vara bra att börja med dessa kapitel.
. Kap. 1 - "Författningsförslag" s. 49-60
- Kap 10. "Olaga intrgritetsintrång" s. 207-308.
- Kap 16. "Ansvaret för tillhandahållare av elektroniska anslagstavlor" s. 479-523
- Kap 3. "Begreppet personlig integritet" s. 63-75
- Kap 4. "Personlig integritet och yttrandefrihet..." - s. 77-89
SOU:n finns som sagt här:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/02/sou-20167
/A
3. May 2016 21:09 by linus@xxxxxxxxxxx:
Hej listan!
Idag för tre månader sedan presenterades utredningen "Integritet och
straffskydd" (SOU 2016:7) [1], även kallad näthatsutredningen.
[1] http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/02/sou-20167
Själva utredningen är på över 650 sidor men den har diskuterats en del,
dock inte inom DFRI vad jag har sett. Är det någon som har läst den och
har en uppfattning om vad som är bra resp. dåligt?
--
DFRI-listan är öppen för alla.
Listan arkiveras och publiceras öppet på internet.
Arkiv: http://dir.gmane.org/gmane.org.user-groups.dfri
Listpolicy: https://www.dfri.se/regler-for-listan