Re: [DFRI-listan] Demokratiutredningen och risk för åsiktsregistrering?

Ett remissvar borde pusha att DFRI hostar https://at4am.eu/

Vad gäller att godkänna underskrifter borde det finnas material från
utredningarna om  European Citizens' Initiative:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Citizens%27_Initiative

men jag tror att Sverige är så pass tekniskt homogent att det egentligen
inte är ett problem.

Det nämns att personuppgifter "ska få behandlas i syfte att
tillhandahålla en tjänst för insamling av namnunderskrifter" med en lång
svans referenser till olika lagtexter, så "purpose limitation" (alltså
syftet med insamlingen) verkar redan vara på plats.

Hittar inget om åsiktsregistrering, men däremot en massa om
åsiktsrepresentativitet, åsiktsbildning, åsiktsbubblor, åsiktsutbyte,
åsiktsuttryck och åsiktsklyftor.

Men kanske just det ordet saknas.

Tycker annars att det känns lite konstigt att alls föreslå en "nationell
webbplats". Ur ett användarperspektiv ligger ju en webbplats på webben
och inte nödvändigtvis i Sverige.

Men det verkar faktisk som om dom menar att servern ska ligga i Sverige
och driftas av svenskar, närmare bestämt i Västra Götaland av
Länsstyrelsen där :-)

Känns tryggt!

mvh

//Erik