Re: [DFRI-listan] Opinionsbildning för integritet

On Sun, Dec 6, 2020 at 1:59 PM Fredrik Strömberg <stromberg@xxxxxxxxxxx> wrote:

> Hej!

> Jag deltar gärna i ett sånt samtal nån gång. Hade inte tid när ni hade
> första konversationen i November.

> + Mullvad :)

> Finns det något som alla organisationer ovan kan enas om och jobba
> tillsammans för att få igenom? Isåfall kanske det är ett bra ställe
> att börja på?

Med utgångspunkt i grupperna nedan inser jag att det också kan vara en
god strategi att identifiera vilka organisationer som skulle vara för
en privacy-vänlig lagförändring men där deras huvudfokus inte är
privacy. Då blir det kanske så här:

> En sak jag reflekterat över är att Offentlighetsprincipen och
> Folkbokföringslagen borde reformeras för att bli mer privacy-vänlig
> för utsatta individer som poliser,
Polisförbundet.

> åklagare,
Facket ST.

> personer som lever under hot från f.d. partners,
Riksorganisationen för kvinnojourer

> vittnen i brottmål,
Advokatsamfundet.

> militär personal,
Försvaret.

> politiska aktivister, mm.
Journalistförbundet.

> Att sådana personers hemadresser är
> offentliga gör samhället onödigt bräckligt mot olika typer av angrepp,
> och hämmar modiga personer att stå upp mot ondska i vardagen.
>
> Standard borde vara att varken offentliggöra hemadresser eller
> individers uppgifter i Fastighetsregistret. Möjligen att man ska göra
> undantag och offentliggöra folks adresser om dom har mycket stor
> politisk eller ekonomisk makt. I allmänhet borde principen "ju mer
> makt desto mer transparens och hårdare straff" gälla.
>
> Hur svårt kan det vara att reformera Offentlighetsprincipen egentligen? :P

Mvh, Fredrik
Arkiv: https://lists.dfri.se/listan/