Re: [DFRI-listan] Corona-SMS till alla svenskar

Har varit uppe på nyheterna om riskerna för bedrägerier efter detta Corona-SMS. Ett sånt här SMS-meddelande är som en gratis instruktion för bedragare för att börja fejka avsändare och meddelande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisens-varning-infor-corona-smsen-risk-for-bedragare

Dessutom öppnar det som sagt upp en ny dörr, ett nytt slags juridiskt 'prejudikat' för att regeringar med myndigheter kan skicka ut fler meddelanden kring annat i framtiden. Även om effekten kring detta SMS lär vara väldigt liten.

Vad det gäller telefonnätet är det nog säkert att säga att inget är privat där om en befinner sig på det nätverket. Det känner nog flera insatta till sen ett bra tag tillbaka.

Mvh,
Mattias

On December 12, 2020 11:23:39 AM GMT+01:00, Mikael Nordfeldth <mmn@xxxxxxxxxx> wrote:
On 11 December 2020 08:51:41 CET, "Dan Ståhlberg" <dstahlberg@xxxxxxxxxxxxxx> wrote:
>Är detta steget från ”information jag VÄLJER
>att läsa” till ”information alla SKA läsa”. När får jag ”uppbyggande
>råd” upplästa får mig innan mitt telefonsamtal kopplas upp?

Ptja, du VÄLJER ju att använda ett centraliserat, vid-makten-kontrollerat kommunikationsnät.

Sedan har du ju också friheten att - om ditt redskap som du kommunicerar med på detta nätverk är öppet/fritt nog - inte ta del av detta utskick.

Sedan är det ju kanske mer intressant vilken sårbarhet som återfinns i systemet, vem /annan/ än den vid makten som kan distribuera ett vad-som-verkar autentiskt meddelande till en hel befolkning.
Inte direkt så det är hemliga koder och fysiska nycklar i betongkällare som måste vridas om samtidigt...