Re: Sv: [DFRI-listan] DFRI i SR: Kritik mot kommuner som delar personuppgifter: ”Ett misslyckande”

Javisst! Jo och i det här fallet har väl den parten lagen på sin sida med GDPR.

Jag tänker att kanske dessa granskningar legat till grund till SR:s granskning (https://sverigesradio.se/artikel/myndigheter-lovar-anonymitet-men-skickar-ip-adresser-till-google). - https://webperf.se/articles/google-analytics-offsekt/
- https://webperf.se/articles/datainspektionen-google-analytics/

Jag undrar om webbanalys och loggning av IP-adresser ens är rimligt i offentlig sektor eftersom att alla ska ha rätt att besöka myndighetskontor anonymt t.ex. för att hämta ut allmän handling. Varför gäller inte det även digitalt? Anonymisering med hashade IP-adresser eller ingen loggning vore kanske rimligt och enkelt.

Jag tror personligen att Ekot intervjuar fel funktion inom kommunerna. IT-chefen har ingen koll på frågan kring webbanalys även om de är ansvariga för IT på pappret. De som nog är praktiskt ansvariga är ofta kommunikationsfunktionen. Den funktionen vet nog mycket väl att de använder Google Analytics. Det är ju 'gratis' (pris: besökarnas privatliv) och kommer säkert med enkelt i de vanligaste CMS:erna SiteVision, EPIServer och Wordpress (https://github.com/christopherkullenberg/offentligaCMS)

Kanske denna tråd kan ligga till grund för ett blogginlägg. Vad tycker ni? Tar gärna in fler perspektiv och synpunkter.

Mvh
Mattias

Kritik mot kommuner som delar personuppgifter: ”Ett misslyckande”
https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-kommuner-som-delar-personuppgifter-ett-misslyckande

Mvh
Mattias