Re: [DFRI-listan] DFRI i SR: Kritik mot kommuner som delar personuppgifter: ”Ett misslyckande”

Nu kom granskningen i Ekot att handla om hur Google Analytics är ett hot mot den anonymitet som många sajter lovar sina besökare. Det är ju fantastiskt att ett antal myndigheter och kommuner, med skammens rodnad på kinderna, tvingas bättra sig och anmäla sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten. Många fler än de som fick frågor från reportrarna har nog bekymrat undersökt om också de använder Google Analytics.

Detta är en bra dag i kampen för integritet och vi har lyckats påverka världen en liten aning i bättre riktning!

Jag tror dock att fröet till Ekots granskning kom från den formella anmälan som NOYB gjort mot 101 sajter i olika EU/ESS-länder som en följd av Schrems II domen. Där är ju problemet att personuppgifter överförs till USA. Det är alltså inte bara sajter som utlovar anonymitet som har anledning att sluta använda Google Analytics.

Peter.