Re: [eleg-projekt] Sidospår

Hej Mikael!

Jag tror att den modell värd att titta närmare på är Estlands eID. Där
har man en personlig sida där man kan se sin information, vem man
delat den till osv. Försöker hitta lite mer info om den på nätet för
att se mer detaljer, jag har sett mest presentationer kring detta. Den
här videon kommer ganska nära:
https://www.youtube.com/watch?v=fJzf6M6ul7Y (från ca 9:35) och framåt
en bit.

Men jag är lite skeptisk till idén, att privata aktörer ska få fri
tillgång till ens centrala profildata (kanske med viss granularitet i
vilken data de ska kunna prenumerera på).

I viss mån har vi ju redan detta, där bland andra telekomoperatörer
och liknande köper sig tillgång till vissa centraliserade register
baserade på ens personnummer. Flera företag gör ju den här typen av
körningar ibland för att se om ens personuppgifter stämmer överens
över tid. Men i Sverige har vi ju privata aktörer som tillhandahåller
den här typen av personuppgifter. (Är inte helt uppdaterad, men
Bisnode var väl ett sånt företag.)

Det vi har är ju annars folkbokföringen som ligger under Skatteverket.

"De myndigheter som Skatteverket dagligen överför nya uppgifter från
folkbokföringen till, är bland annat följande:

    Försäkringskassan
    Migrationsverket
    Lantmäteriet
    Centrala studiestödsnämnden (CSN)
    Transportstyrelsen, med bland annat bil- och körkortsregister.

Du som exempelvis är medlem i en förening eller organisation eller
prenumererar på tidskrifter får du själv meddela dem din nya
adress. Det är inte säkert att de får automatisk uppdatering från
Skatteverkets register."

Att själv hur som helst kunna ändra sina personuppgifter kan ju också
leda till en ökad risk för identitetskapning, en inte så liten risk
att fundera över.

/ Patrik