Re: [eleg-projekt] Re: Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Hej Christoffer!

Tack för att du skriver om det här, ber om ursäkt för att jag inte
hunnit svara tidigare. Jag tycker att dina tre punkter är bra.

En sak jag funderat på när det gäller problembeskrivning är om frågan
om elektroniska signaturer borde vara med. Det kan ses som en del av
vad e-legitimation ska kunna användas till, eller det kan ses som något
separat.

Själv tänker jag just nu att e-signaturer hänger så pass nära ihop med
e-leg att det är rimligt att ha med det i problembeskrivningen också.
Alltså, om jag vill signera någon sorts dokument borde jag kunna göra
det med hjälp av min privata nyckel kopplad till min fria och öppna e-
legitimation och både myndigheter och andra bör kunna verifiera min
signatur. Tekniskt sett borde det inte vara några konstigheter utan det
är något som redan finns, som Mikael tagit upp finns ju bland annat GPG
som kan användas för digitala signaturer.

Samtidigt har jag fått intrycket att digitala signaturer ibland
betraktas som något helt annat än e-legitimation, men jag förstår inte
riktigt varför, för mig verkar de sakerna hänga ihop. Jag vill gärna
höra vad ni andra tänker om det.

Med vänlig hälsning
Elias

On Thu, 2021-11-25 at 15:21 +0100, Christoffer Holmstedt wrote:
> Tidsplanen kanske är orealistisk nu när några veckor har passerat men
> jag lyfter fram detta igen. Aktuellt bekymmer från dagen; Region
> västmanland börjar anlita Kivra för kallelser till diverse
> mottagningar och Kivra kan man endast använda om man har mobilt bank
> id.

Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/