Re: [eleg-projekt] Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Jag har följt detta med stort intresse. Ändå är det en stor puckel som gnager för mig och det är konkurrensen med efreja och bankid. Att få bägge ändar (användare och organisationer) att lägga in det och ta det till sig. E-freja är nog största utmaningen. BankID börjar bli något föråldrad. Användare och organisationer måste få ett mervärde för att förmås lägga in ännu en app eller program i sina system. Annars riskerar projektet att självdö.

Jag har några egna förslag som skulle avhjälpa något:
- gratis för bägge ändar
- riktigt enkelt att implementera
- identifiering mellan privatpersoner
- skicka dokument som bara kan öppnas av rätt personer (med detta)
- Någon oberoende part helst på myndighetsnivå behöver granska och godkänna systemet offentligt

Jag förstår att önskelistor av den här typen är väl tidigt och kan vänta men de är ack så viktiga.
Hur det skall säljas in är också en viktig fråga. Att växa organiskt tar lång tid. Det behövs lite bränsle för att pusha ut ”produkten”.  Det finns kanske någon reklamfirma eller något bolag som är open source-vänner?

Sedan behövs ett projektnamn. Vad sägs om ”Open E-ID”?

Sist är ju Signal ett förträffligt system. Om projektet blir oöverstigligt eller allt går alltför långsamt skulle då detta elegsystem kunna ingå på något sätt i Signal som redan har ett högt förtroende utöver ett fristående system?

Mycket frågor och lite svar men jag skulle så gärna vilja se detta i drift.
/Niclas
--
 Skickad med Tutanota, den säkra reklamfria e-posttjänsten.

17 dec. 2021 20:55 av mc@xxxxxxxx: