Re: [DFRI-listan] Nätneutraliteten

L1: kablar: stadsnät och likn, men även ISP som äger hela kedjan
L2: ethernet, switchat nät: KO, men även ISP som hyr kabel av tredje part för kunds räkning, eller äger hela kedjan
L3: internet (IP): ISP som använder tredje parts switchat nät (L2), typ KO, eller hyr kabel direkt av tredje part, eller äger hela kedjan.  Samt i riktigt defekta fall KO:s som tekniskt sett hanterar routing och nät i det här lagret för de anslutna tjänsteleverantörernas (ISP:s) räkning.

Det riktigt defekta fallet är t.ex vad Lunds Energis Öppna stadsnät gör: de har upphandlat en L3-KO-tjänst från Cygate, ett telia-koncernbolag.
De kör routerinterface samt DHCP för de olika ISP:s du kan välja. Samt ett switchat nät.
Effekten av detta blir ungefär:
 - en uppsättning switchar till alla kunder,
 - en enda överlämningspunkt för tjänsteleverantörer till KO:n
 - storleksordning 1:200 - 1:500 överbokade kundportar (uppskattning), artificellt påfört nätet av KO:n, dvs en flaskhals mellan dig och den tjänsteleverantör du valt
 - KO:n i fråga verkar ha valt dålig utrustning/byggt ett dåligt nät, för buffrarna är riktigt små och man tappar paket. Ie KO:ns inkompetens drabbar alla kunder, oavsett tjänsteleverantör, eftersom den sitter emellan stadsnät (som du har i bostaden) och ISP (som sitter i ngt lokalt energibolags datahall i regel). En extra felkälla är införd (organisatoriskt sett).

Samt säkert något mer jag inte tänker på just nu.  Detta är endast felen pga KO:n i sig.

Designen av stadsnät lämnar en del övrigt att önska i sig, samt uteslutningen av konkurrens jämte KO:n.

Designen av stadsnät optimerat för en hel massa mycket små teknikutrymmen spritt runtomkring i fastigheter, då man bara har en uppsättning switchar eftersom man bara vill ha en KO. Bättre vore, IMO, att göra som Amsterdam-modellen [1], och samla fiberportar likt gamla koppar-telefonimodellen. Skillnaden med fiber idag är att man utan några som helst problem kan ha en kabelväg om 10km (och med marginell merkostnad i fibertransceivers upp till 80km utan problem).

Resonemanget hittils adresserar framförallt hur det borde vara, och inte så mycket hur det är idag.
För det senare så applicerar port/protokoll/destinations-friheten givetvis, i de fall KO är där och förstör. Det finns en hel del L3-KO:s som blockerar vissa inkommande TCP/UDP-portar! Det borde vara kriminellt. Vidare tycker jag att KO:s överlag inte ska få begränsa en tjänsteleverantörs utbud så som t.ex Cygate gör, där tjänsteleverantör inte kan ge sina kunder mer än 1 IPv4-adress, eller IPv6 över huvud taget. Det minskar också användares frihet och hämmar konkurrens mellan tjänsteleverantörer då möjligt tjänsteutbud normaliseras till KO:ns minsta gemensamma nämnare.

Slut på stadsnät-rage för detta mail.

Vad gäller luften, som du lyfte som en mycket bra poäng, så är den som bekant inte fri. Det måste vara en helt separat fråga rent praktiskt sett tror jag. Personligen är jag långt ifrån övertygad om att dagens frekvensregleringsmodell med allokering av frekvensband nationellt är 100% vettig. Moderna tekniker som white space-utnyttjande [2] osv kan ju potentiellt tillåta en mycket mer flexibel marknad även på andra frekvensband än TV/radio. Trots det måste man kanske reglera litegrann då det är möjligt att ockupera en hel teknologis frekvensband på helt egen hand inom ett geografiskt utrymme. Min personliga ideologi innebär att jag inte tror på ett skattefinansierat nationellt LTE-nät t.ex, likt stadsnäten i en kommun. Lokala variationer kan väl få förekomma dock, särskilt i glesbygd, men gärna inte på nationell skala.

Huruvida denna tråd är inom DFRi:s upptagningsområde diskuterades på IRC igår lite lätt. Personligen anser jag att det saknas folk som driver nätneutralitet i Sverige generellt, och särskilt ända nere från kablarna. Efter att ha bott 10 år i Göteborg är det fö tydligt för mig hur kommunal verksamhet gärna inte optimerar mot maximalt öppen och välfungerande marknad, ovanpå kommunal infrastruktur. Skattepengar bör spenderas intelligent, IMO, så smart reglering krävs.

Jag kan populera lite text från tråden på wikin framöver om ingen är det emot. :)

Kan inte engagera mig i mätprogrammen förräns jag kommer hem från semestern.

Vänligen,
Martin

[1] http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/03/how-amsterdam-was-wired-for-open-access-fiber.ars
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/White_spaces_(radio)