Re: [DFRI-listan] Mail till DN angående anonymitet kring DN Granskar

Tack Hanna, skyller på att spell check är sönder.

2012/9/10 Johan Nilsson <jn@xxxxxxx>
Jag tycker också att det är ett bra initiativ att tipsa läcksajter om
förbättringar.

Men det här "tvingade att spara loggar om vilka IP-adresser som
kommuniserar med varandra" är mig veterligen en vanlig missuppfattning
om lagen som inte bör spridas vidare. Är det jag som missuppfattat
lagen?

Dessvärre så har regeringen (tror det var Hatt och någon från näringsdepartementet som styrde upp det) bestämt att "Användarens IP-adresser" och "Slutpunkter" skall sparas, bland annat. Jag tolkar det som att både adressen som ansluter till servern eller en peer och serverns IP. Källan finns på sida 121 till 123.

Anonymiteten är i vissa fall inte starkare än en journalists vilja att
sitta fängslad. Dvs hellre än att avslöja sin källa. (Jag saknar
typiskt nog en källa till det nu :) Det står nog inte på någon
läcksajt.

Mvh
Johan