Re: [DFRI-listan] Hemsidan

Det verkar lite som DFRI har fallit på den traditionella Blog-för-föreningen vilsendomen.  Innehåll för Twitter och andra sociala medier är inte samma innehåll som på hemsidor.  De har annat tempo, de skrivs som en del av en helhet, medans bloginlägg är en företeelse i sig.  Dvs. Att sätta sig och skriva kräver engagemang, tid och övertygelse i formen "nu ska jag skriva det här".

Typexempel på användandeplattform, Ingen kan säga att det är trevligt att skriva ett bloginlägg från mobilen.

Jag såg samma sak hos företag och organisationer under de senaste åren, där man ville ha en Blogg för att göra sidan "Levande och Aktiv". Trots att man missade att man inte hade avsatt (dedikerad, oföränderlig, oinmutbar!) tid hos folk att göra det.   ( Minst två timmar per vecka avsatt åt det. Gärna mer. en hel arbetsdag om man ska interagera socialt med bloggen som medium också )

Vem/Vilka är DFRI's primärförfattare?  Hur ser deras tidsupplägg ut? Är de också bra författare, eller är det teman som kommer att ta slut efter ett par månader? ( Jag vet själv att jag inte kan underhålla en blogg i mer än ett par veckor, jag får slut på saker att skriva om )

Frågan om hur Twitter skall integreras är dock en som jag vill pålysa.  Twitter bör ses som en "informell" del av sidan, Dvs. ska det se "bra" och "representativt" ut, så ska man vara väldigt försiktig med hur språk/uttryck/Sammanhang (och hashtaggar) ser ut.  Om man däremot stylar det på ett mer "informellt" sätt ( Position, färg, tema, annat ) så kan man lättare dra in en "live-feed" av utvalda människor/hashtaggar som innehåll. ( detta behöver inte se ut som en twitter-widget )

Bara min tvåkrona,
  D.S. Ljungmark