Re: [DFRI-listan] Internets styrning - MSism

On 2014-04-11 00:54, 19x20 wrote:
> [...]min poäng dock var att det här [DFRI] inte är rätt forum för
> *rent* politiska frågor eftersom DRFI är? en opolitiskt obunden
> organisation.

Hej 19x20.

DFRI är i allra högsta grad en politisk organisation, eller som våra
stadgar säger:

"§4 – Syfte
Föreningens syfte är att främja digitala fri- och rättigheter och
verka mot censur och inskränkning av yttrandefrihet och personlig
integritet.

§5 – Oberoende
Föreningen är religiöst och partipolitiskt obunden."

Bara för att vi inte är kopplade till något parti så betyder det inte
att vi inte har en politisk bundenhet. Som jag tolkar det så är vi
bland de mest politiskt bundna föreningarna då vi har ett ganska smalt
sakpolitiskt spektrum där det råder ett väldigt gott koncensus i
föreningen (nämligen precis vad som står i syftet ovan). Att vi lägger
mycket energi på tekniska verktyg för att uppfylla vårt syfte handlar
mer om att vi saknar människor med energin och kunskapen att bedriva
frågorna politiskt. Där har Erik verkligen hjälpt till.

Olika individer har såklart olika motiv och olika grad av intresse för
frågorna, och vad jag har uppfattat från att pratat med Erik så har
han ett väldigt genuint intresse och motiv med sitt engagemang i
föreningen. Jag hoppas verkligen att det inte var Eriks poäng att du
skulle känna dig retad för att han kallade dig för 138 (jag misstänker
att det har någonting med att 381 råkar vara 19*20, men att det av
någon anledning blev 138 i texten Erik skickade).

Eriks kollegor kan jag inte uttala mig om mer än de få jag har träffat
och pratat med, däribland finns det människor som outtröttligt jobbar
på år efter år för att stärka våra rättigheter, men ändå tar sig tid
för en lite hobbypolitisk universitetstudent som ställer dumma frågor
mitt i natten.

Jag tror verkligen att du borde undersöka DebianParl, AT4AM, EDRi och
EU Parlamentet generellt om du tycker att det verkar som att Erik är
en stormrik EU parlamentsarbetare som hänger med folk med för mycket
pengar för sitt och andras bästa.

Istället för att öka politikerföraktet hos teknologer (jag har
personligen alldeles för lite tålmod med att politiker tar dumma
beslut ibland för att konstruktivt kunna kritisera och modellera om
det, det måste jag medge) och teknologifobin hos politiker, så anser
jag att det är viktigt att vi kan vara öppna för människor oavsett om
de är politiker, studerande, teknologer, jurister, arbetslösa,
arbetare, lärare, doktorer/doktorander och andra som tycker att det är
viktigt att jobba för ett samhälle där varje individ har rätt till de
rättigheterna som bland annat FN och Europa gemensamt har kommit
överrens om gäller, även nu i Interneteran när det är lättare än
någonsin att både råka glömma bort andras mänskliga värde och ignorera
det helt.

Vetenskap och Konst.
Politik och Teknologi.

med vänliga hälsningar
- --
Emil Tullstedt
sakjur

(UGH. KTHs SMTP-server verkar vara jobbig mot mig.)