Re: [DFRI-listan] Next steps and data politics

Peter, det är val imorgon, då får man tåla lite politisk debatt när man förespråkar ett parti.

Man ska inte tro för mycket på opinionssiffror, men om det blir som DN förutspår att de svenska piraterna får åka hem får vi hoppas på representation från andra länder. Partiet behövs som komplement till de andra partierna, även om jag själv inte skulle rösta på det. Om man misslyckas i Sverige så tror jag att det beror på att man är ideologiskt och sakpolitiskt splittrade, det vore bättre att utveckla PP och skapa en komplett politik, nu vet man inte om man röstar på en kommunist eller liberal om man röstar på partiet, man vet inte om man röstar på ökade anslag till äldreomsorgen, minskade anslag till förskolan eller nya vägar, det skapar inte förtroende. Samtidigt behövs det partier som motverkar övervakning och oskälig påverkan från globala företag och som kämpar för rätten att använda modern teknik för eget bruk(fildelning). Det funkar inte så bra att göra "halva befolkningen" till brottslingar, fildelning är lite som att gå mot röd gubbe eller köra lite för fort. Onödiga regler och lagar leder bara till civil olydnad utan att förändra beteendemönster nämnvärt eftersom folk rättar sig mer efter vad som är socialt accepterat än efter vad som är olagligt i obetydliga moraliska gränsfall som dessa.

Det ska bli spännande att se hur valresultatet kommer bli, inte bara från Sverige utan även fördelningen i parlamentet.

MVH,
David