Re: [DFRI-listan] Stöduttalande till facklig aktion mot övervakning

> ‎Hej,
>
> Jag är positiv till att vi tar ställning för att minska onödig övervakning på arbetsplatser men ställer mig tveksam till att stödja specifika aktioner utan att ha gjort en analys av situationen som helhet.

Vad är det som du ser som kontroversiellt med deras aktion?
Och vad betyder din mening egentligen? Vad är helheten?
Arbetsmarknaden? Hemtjänsten?

Jag stödjer mer än gärna specifika aktioner och konkret
aktivism.

När du säger "onödig övervakning", vad ser du som är
"nödvändig övervakning"? Möjligen färdskrivare för lastbilschaufförer
och kontroll mot överdrivet övertidsuttag, men det är ju lagstadgat för
att  skydda enskilda arbetare och deras hälsa.

Det här är övervakning av helt andra skäl.

> Har facket ens bett om hjälp från allmänheten? Om inte så tycker jag gott och väl att vi bör höra av oss till dem först så att vi inte framstår som oseriösa som kommer med påståenden som vi saknar källdata för.

Det är väl inget konstigt att ge ett stöduttalande för vad någon gör utan
att först kolla med dem? De har ju skrivit ett eget uttalande om
situationen, vilken information specifikt saknar du? De länkar ju till en
vidare diskurs i samhället om ökad övervakning i samhället också, så
det är ju inte direkt en isolerad aktion utan vidare sammanhang.

Inget som hindrar att kolla dock. Det kan ju leda till ett
bättre stöduttalande.

--
Per