Re: [DFRI-listan] Stöduttalande till facklig aktion mot övervakning

> Det här är en större debatt och det här är inte något nytt. Det enda
> som är nytt är att dom nu använder teknologi.
>
> För tio år sedan jobbade jag på offentligt sjukhem i Norge. Där hade vi
> schema där vi skulle föra upp exakt vad vi gjorde och hur lång tid det
> tog. "NN toabesök XX minut" och om NN sitt toabesök tog för lång tid så
> fick vi tjafs om det. Jag stod ut i det jobbet ungefär två månader.
>
> Är det okej å behandla våra pensionärer på det viset?
>
> Ny teknologi gör inte situationen för våra pensionärer bättre - men
> jag ser inte teknologi som den större frågan här.

> [...]

Jag tycker att kor och människor ska behandlas med samma respekt.
Men jag förstår vad du menar, ingen ska behandlas som boskap.

Teknologin medför att vi kan göra detta dock, t ex IBM och koncentrationsläger
och boskap passar ju bra in på områden där teknologin skapar möjligheter
till ett visst beteende som är mycket svårligen genomförbart (läs kostar för
mycket att genomföra) utan automatisk databehandling.

--
Per