Re: [DFRI-listan] Projekt-förslag: Driv på för fri och öppen lösning för svensk e-legitimation (alternativ till BankID)

Hej alla!

(Nytt försök, texten i förra mailet trollades bort av min mailklient)

Kanonbra initiativ! När webbläsarplugin varianten av bankid försvann
2014 så hänvisades GNU/linux användare till mobilt bank-id. Alla har
dock inte tillräckligt ny android/iphone mobil, och idag finns det ju
tämligen väl fungerande linux-telefoner utan möjlighet till användning
av mobilt bankid.

Till den gamla bankid varianten fanns det åtminstone ett helt öppet
(inte ens knutet till webbläsare) alternativ, fribid [1]. På den gamla
wikin [2] för det projektet finns även en del reverse-engineerings
anteckningar för den nya bank-id varianten.

Förhoppningsvis går det att övertyga nån befintlig aktör att släppa
sin lösning fri. Att behöva reverse-engineera nånting är väl knappast
önskvärt, och som Elias nämne i ursprungsmailet har åtminstone AB
Svenska Pass förbjudit reverse-engineering i sina villkor. Min bank
skriver i sina villkor add kunden åtager sig att "endast använda sig
av banken godkänd programvara vid styrkande av identitet och signering
med hjälp av BankID".

On Tue, 2021-08-03 at 19:29 +0200, Christoffer Holmstedt wrote:
> Jag är gärna med. I kontakt med Svenska myndigheter är det hopplöst
> utan BankID. Jag har AB Svenska Pass men har aldrig fått det att
> fungera i *buntu.

Deras program fungerar dåligt för mig också, men jag brukar få det att
fungera efter några försö. När det inte fungerar låser plugin:en hela
webbläsaren tills läsaren eller kortet kopplas bort. Jag har ringt
deras telefonsupport två gånger, men de har inte varit så intresserade
av att felsöka eller hjälpa till ("försök igen senare"). pcscd måste
köras i bakgrunden i alla fall, och deras plugin installerad (så
klart).

Ses på mötet!
Med vänlig hälsning
Henrik Grimler