Re: [DFRI-listan] DFRI en ISP?

On Mar 31, 2012, at 21:47, Georg Koppen <g.koppen@xxxxxxxxx> wrote:

> Mmmmhh... Hur är det angående Tor trafik? Om jag minns rätt så fanns
> argumentet i Tyskland att Tor operatörer erbjuder ingen
> telekommunikationstjänst enligt telekommunikationslagen och DLD är
> därför inte användbar... (Det var bara ett argument och det finns ingen
> lagakraftvunnen dom om det är rätt eller fel, men kanske det finns en
> liknande möjlighet att argumentera här i Sverige)

Ja det tror jag definitivt. Det är inte en kommersiell tjänst, t.ex. En central del i DLD och potentiellt en anledning att inte börja sälja internettrafik, om det nu är så att det "smittar" mellan tjänster om så bara en gör att organisationen anses anmälningspliktig.

Även i det fallet undrar jag hur lätt det vore att argumentera för att Tor-tjänsten i sig helt enkelt inte går att logga eftersom användarna ju är okända i DLD-termer iaf.

/M