Re: [DFRI-listan] EDRi ber Malmström att stoppa oreglerad blockering

Hej Staffan!

EDRi's brev åsyftar nationell filtrering där ISP:er åläggs att filtrera
allmänhetens tillgång till internet, inte enstaka myndigheters eller
företags filtrering av egna nät. Det borde har framgått mer tydligt av
bloggposten, my bad.

En frivillig anslutning till en hemlig lista gör det svårt för
utomstående att bedöma ev. kostnader och vinster med sådan här
filtrering. Den som oroar sig för ändamålsglidning bör vara intresserad
av insyn i processen. Branschen, dvs ISP:erna, verkar tveksamt inställda
till reglering, inte så förvånande eftersom man antagligen riskerar
högre kostnader vid ev. reglering. Jag har iofs bara hört Telia uttala
sig. Någon med kontakter på någon av de andra stora som har lust att
ställa frågan?

(Orden kostnad och vinst ovan är inte enbart menade som ekonomiska sådana
utan syftar också på t.ex. politiska kostnader och vinster och kostnader
i personlig integritet m.m.)

Detta sagt så är fallet med riksdagens och regeringens filtrering
väldigt intressant. Är svaren du fick publicerade någonstans?

MVH,
Linus

Staffan Jonson <staffan.jonson@xxxxxx> wrote
Wed, 7 Nov 2012 13:35:06 +0100: