Re: [DFRI-listan] Hur mycket gillar vi VPN?

On 2013-07-16 12:27 , Lezgin Bakircioglu wrote:
> Vill ni ta på er driftansvaret av hostarna? Tänk ett par rundor extra
> här,det är skillnad på att bara köra nät+tor än att lägga på tjänster.
> Det är drygt när vpser smattrar sönder CPUn eller disk io som tar kol på
> hosten eller andra vpser

Sköta hostingen i sig tror jag inte är det största problemet.
Den ekonomiska biten känns som snäppet större.
Jag är väldigt ny här och vet inte alls hur saker och ting är tänkta.
Ska vi vänta på donerade grejer? Ska vi donera grejerna?
Det känns som att det krävs en del BETALANDE kunder för att EN server
ska gå runt. Vill man dessutom tjäna in inköpspriset så.. Ja..

En variant är ju att man investerar lite, blir lite kommersiella och
startar ett företag som erbjuder hosting, där dataskydd och integritet
kan vara ett marknadsföringsargument. Går det bra så kan föreningen
dessutom tjäna en hacka och möjligtvis har råd att donera hårdvara,
bandbredd, och dylikt och överlag bli mindre beroende av donationer.

Detta är dock bara jag som drömmer lite, har inte en aning om hur sånt
här fungerar. Jag knackar bara kod och driftar :)

> [...]
> 6-to-4 tjänst
>
> Den 16 jul 2013 11:03 skrev "Linus Nordberg" <linus@xxxxxxxxxxx
> <mailto:linus@xxxxxxxxxxx>>:
>
>     Kim Lidström <kim@xxxxxxx <mailto:kim@xxxxxxx>> wrote
>     Tue, 16 Jul 2013 10:56:18 +0200:
>
>     | Hur var tanken med co-location/VPS? Att DFRI ska tillhandahålla
>     servrar
>     | och VPSer eller att vi agerar proxy för att dölja projektets identitet
>     | från ISPn?
>
>     Det förstnämnda. Ett projekt som vi gillar behöver webhosting, en
>     mejlinglista eller liknande och vi har allt som behövs för det.

Det jag glömde säga var att vi givetvis ska skippa PPTP-härkena och köra
något vettigt. Det jag tycker känns vettigt:
* OpenVPN (Pros: Allmänt erkänt, säkert, ganska enkelt Cons: Windows och
OSX har inget inbyggt stöd för det)
* tinc (Pros: Enkelt Cons: Windows och OSX har inget inbyggt stöd för
det, förhållandevis okänt)
* IPsec (Pros: Säkert, Windows och OSX har inbyggt stöd för det, Cons:
Riktigt meckigt)