Re: [eleg-projekt] Re: Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Den tors 25 nov. 2021 kl 15:52 skrev Elias Rudberg <mail@xxxxxxxxxxxxxxx>:

> [...]
> det med hjälp av min privata nyckel kopplad till min fria och öppna e-
> legitimation och både myndigheter och andra bör kunna verifiera min
> signatur. Tekniskt sett borde det inte vara några konstigheter utan det
> är något som redan finns, som Mikael tagit upp finns ju bland annat GPG
> som kan användas för digitala signaturer.
>
> Samtidigt har jag fått intrycket att digitala signaturer ibland
> betraktas som något helt annat än e-legitimation, men jag förstår inte
> riktigt varför, för mig verkar de sakerna hänga ihop. Jag vill gärna

Ja, det är bra att ha med. Jag har varit med i några diskussioner om
det skillnaden mellan autentisering och signering. Jag kommer inte
ihåg detaljerna men som Cynthia säger så är det rent tekniskt väldigt
lika. Sedan kan man fundera väldigt länga på vad en signatur
egentligen är. När kortköp bekräftas med mobild bank-id signatur eller
när jag "signerar" en blankett från försäkringskassan med mobilt
bankid är det aldrig själva innehåller som blir signerat utan bara
texten "Jag bekräftar härmed att jag sanningsenligt fyllt i korrekta
uppgifter...osv".

Hade samma förfarande gällt i pappersformat så hade man haft avtal på
ett papper och sedan signerat ett annat papper vid sidan av. Det är
säkert någon metadata koppling där emellan men det får en att tänka
till, varför får jag inte signera exakt det som ska signeras?

Den lör 27 nov. 2021 kl 14:18 skrev Mikael Odhage <mikael.odhage@xxxxxxxxxxx>:

> Tidsplanen tänker jag är att vi får ta det steg för steg och acceptera
> att vi gör det här på ledig tid.
>
> Jag är enig med dig om de tre punkterna i problembeskrivningen och enig
> med dig om att vi behöver en gemensam problembeskrivning att utgå ifrån.
>
> /Mikael

Det håller jag med om. Vi tar det så som det kommer.

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt
Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.