Re: [eleg-projekt] Re: Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Den fre 3 dec. 2021 kl 01:39 skrev Cynthia Revström <me@xxxxxxxxxx>:

> Hej,
>
> Jag tror inte de här detaljerna är speciellt viktiga men för mig så
> står det belopp och mottagare när jag signerar en 3D Secure
> kortbetalning med min bank.
>
> -Cynthia

Ja, det har du rätt i, fel av mig att ta med kortköpen som exempel,
innehållet syns faktiskt för användaren. Dock oklart vad som exakt
signeras och vad det innebär tekniskt. Rent generellt tycker jag
detaljerna i signering är det viktiga, vad består en digital signering
av? Jag har sett PDFer med digitala signaturer inkluderade i metadata,
inkl. fullständiga personnummer. Det är långt ifrån alla som förstår
att de skickar runt personnummer när det vidarebefodrar ett avtal i
form av en PDF via epost. När jag signerar något på papper så ser jag
att det är min namnteckning på sista sidan och enklare signatur på
övriga sidor, jag vet själv exakt vilka papper jag har skrivit på.

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt
Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.