Re: [DFRI-listan] Re: [DFRI-listan] vilkor för användade av DFRI:s mailtjänst

För tydlighet skull ska jag poängtera att varken Journalistförbundet
eller föreningen grävande journalister tror något alls i denna fråga -
de vet inte ens att jag fått detta hugskott. Vilka är RSF? (testar man
rsf.se hamnar man på den för mig tills nu okända föreningen
Ringsekreterarföreningen. Helt fascinerad över att något sånt finns!)

Problemet är väl tolkningen av detta med "allmänt tillgängliga" och
"begränsad krets". I dfris fall är väl kretsen på ett sätt ganska
begränsad, men om vem som helst kan bli medlem för ett belopp som är
hyfsat överkomligt, så är ju frågan om det ändå inte är allmänt
tillgängligt. Eller?

När det gäller en organisation som exvis journalistförbundet finns ett
inträdeskrav - man måste vara yrkesverksam journalist och bevisa det -
som man kanske kan luta sig mot. Organisationen riktar sig inte till
allmänheten. Men med typ 18 000 medlemmar spridda över landet...? kan
det ändå anses att man "tillhandahåller allmänna kommunikationsnät av
sådant slag som vanligen tillhandahålls mot ersättning"?? Jag är inte
jurist, och har inte gjort djupdykning i förarbetena, så jag söker svar!

Sus